Abans de res faré una declaració de principis amb tres punts, (i abans de la declaració ja us aviso que serà una mica llauna aquesta entrada),
- Necessitem dones col·leccionant. Sinó això és un concurs de pa sucat amb oli a veure qui la té més llarga. La col·lecció vull dir. Segur que elles hi posarien més seny.
- I amb estreta relació amb el primer punt. LES VARIANTS SÓN EL CÀNCER DEL COL·LECCIONISME (Ja sabeu que aquí, a Can Internet, posar majúscules equival a cridar). Ha quedat una mica dramàtic això no?
- i el més important, cadascú col·lecciona el que li dona la gana, que no treu tenir opinió sobre el tema.
Comencem pel començament, per la pàgina 24 del catàleg (que aixequi la mà el que s’hagi llegit les 23 primeres).
Com ja vaig dir em vaig endur una agradable sorpresa el primer dia que vaig tenir el catàleg a les mans, nou país, nova placa, i la tenía!
Però tot seguit arribo a la pàgina 25 i OH DECEPCIÓ! On és la BE ALK 0001? Una de les nèmesi del nostre col·leccionisme! La inabastable, la somiada, la ordinalment número 1, la… Què ha passat? Que no existeix? I si no existeix, la foto és/era… falsa? No la té ningú? Com pot ser? I sense cap explicació? Pel comú dels mortals vull dir. No em pregunteu res si us plau, no ho sé, formo part del comú dels mortals jo. I la pregunta que correspondria és massa dolorosa i no vull fer-la (només penseu, per un moment, en el punt 1).
Però això no és el pitjor —pot haver-hi res pitjor?—, per què a la mateixa pàgina 25 hi ha l’embrió del punt dos.
Vejam, abans teníem la BE ALK 0002 i la BE ALK 0003. Diferència? Pale colors vs. dark colors (WTF! que diria Shakespeare). I ara tenim la BE ALK 0002 (pale colors) i les BE ALK 0003A (dark colors) i BE ALK 0003B (background pale, dark logo). I tres fantàstics quadrets per marcar-les, però no tres fantàstiques fotos per diferenciar-les. La diferència entre les dues fotos que hi ha tampoc la sé veure jo. Ara ja no sé que diria Shakespeare , potser WTFF?
Resumint, per mi, les tres, son “variants” entre cometes.
Obro parèntesi per posar-vos en antecedents d’una cosa, fa quasi quaranta anys que em dedico professionalment a les arts gràfiques, i puc dir que n’he vist de tots “colors”. Ara és relativament fàcil mantenir una tonalitat de color durant tot un tiratge multicolor, però quan s’imprimia amb màquines d’un sol color fer-ho era tot un art, encara ho és, tot i que els fabricants de maquinaria diguin que no, que amb les màquines actuals qualsevol ho pot fer (vistos els resultats no cal ser un expert per veure que no tenen raó…).
Mirem ara un exemple de, segons el meu criteri, una variant sense cometes.
Avancem fins la pàgina 75 i comparem la FR ANN 0137 i la FR ANN 0138, quina és la diferència? Doncs que la separació entre la A i la N contigues a ANNOEULLIN és diferent, a la primera és ANNOEULLIN i a la segona A NNOEULLIN (exagerant una mica per què és vegi).
Tots hem tingut un segell de goma a les mans no? Hem fet dues impressions iguals? Jo no. És a dir, és fàcil fer “variants”. Però, puc fer variants sense cometes amb el mateix segell de goma? Diria que no, que si no canvio el segell no podré fer-les.
Ergo, segons el meu criteri, que és meu i de ningú més, les variants son col·lecció i les “variants”… mireu el punt 3 de la declaració de principis.
P. S.: aviso, tornaré sobre aquest tema.